GÄSTKRÖNIKAN

Denna gång är Resmåls gästkrönikör Malin Grundberg som är chef för Livrustkammaren, ett av Sveriges äldsta och mest välbesökta museer. Under det märkliga och annorlunda år som gått har de utmärkt sig med nytänkande digitala grepp som engagerat med humor, inlevelse och kunskap.

SVERIGES ÄLDSTA MUSEUM
FÖRNYADES GENOM CORONA

I mars 2020 stängde Livrustkammaren för besökare efter att pandemin var ett faktum. Lagom till sommaren öppnade vi för fysiska besökare igen. Efter några månader var det dags för den andra omgången av stängt museum, som denna gång varade i nästan ett halvår. Efter att ha varit ett av Sveriges mest välbesökta museum var våra lokaler plötsligt tomma på besökare, vecka efter vecka och månad efter månad. Hur skulle vi nu kunna möta dem? Svaret var för oss ganska självklart – när inte besökarna kunde komma till oss skulle vi givetvis komma till dem. Det digitala blev redskapet. 

Livrustkammaren hade en ganska kort startsträcka vad gällde att vara i gång med en digital museiverksamhet. Vi har i flera år arbetat med sociala medier på ett för museer nytt sätt. Genom memes och uppdateringar som skapar koppling mellan vår egen tid och museets samlingar har vi nått många följare både på Facebook och Instagram. De sociala medierna ska inte bara vara reklam för verksamheten i det fysiska museet, utan en museiverksamhet i sig. 2020 vann vi Årets pedagogiska pris inom museibranschen för vårt arbete i sociala medier. Vi har dessutom mycket engagerade följare som gärna interagerar, gillar och delar våra inlägg, så vi når ut till många. Det var en bra grund att stå på. 

Som statligt museum har vi i flera år haft uppdraget att nå ut i hela landet. Hur gör man det när man ligger i Stockholm? Även här var svaret genom de digitala kanalerna. Detta gjorde att vi redan innan coronapandemin, i januari 2020, hade haft vår första digitala visning för en skolklass. Det blev betydligt fler under våren. Ett trettiotal skolor och lika många äldreboenden fick ta del av Livrustkammaren genom en digital live-visning i museet, trots att den fysiska lokalen var stängd. 

Det senaste året har vi också erbjudit en rad digitala föredrag och två digitala drottningfestivaler på Facebook i samarbete med museer och andra institutioner runt om i Sverige. Innehållet i våra sociala medier har förändrats, från mer bildbaserade uppdateringar till alltmer filmat material, antingen live, som under sportlovet 2021, eller inspelade minivisningar om utvalda föremål. Vi har fortsatt nå våra besökare och uppfyllt vårt uppdrag att göra våra samlingar tillgängliga för allmänheten på ett nytt sätt.

Digital visning på Livrustkammaren.

Ett museum är förstås mycket mer än sina föremål eller berättelserna om dem. Museibesöket är en upplevelse i sig. Det kan vara en stunds reflektion eller lärande om det förflutna, eller en viktig social samvaro med vänner eller familj. Därför kommer det fysiska museibesöket fortsatt att vara viktigt. Framöver hoppas jag att vi ska kunna hålla vårt museum öppet för dem som vill komma till våra vackra lokaler i Stockholms slott, samtidigt som vi möter dem som av olika skäl inte kommer till oss fysiskt, i en mängd olika digitala former. Så förblir Livrustkammaren, ett av Sveriges äldsta museer, relevant i vår egen tid. 

Malin Grundberg

Museichef Livrustkammaren