The Glassfactory – en arena för världens konst

När Boda glasbruk lades ner gick Emmaboda kommun in som köpare. Nu är det en världsarena för formgivare och designers.

I ena delen av byggnaden där Boda glasbruk en gång låg är det helt öde. Här står de gamla glasugnarna kalla och i lokalen är det alldeles tyst. Det var 2008 som Boda glasbruk lades ner. Torsten Jansson som hade köpt Kosta hade en gigantisk glassamling från flera glasbruk och sålde den 2009 till Emmaboda kommun.

– Det gjorde att man började bygga upp The Glassfactory för att ha ett museum med egen glashytta, säger Rigmor Nilsson som arbetar som guide.

Utställningen och museet är en diger samling glas där man kan följa utvecklingen tidsenligt. Här presenteras skålar med ryskt ursprung och unika pjäser från tidigt 1800-tal. Tillsammans med Rigmor som berättar anekdoter om konstnärer och dåtidens original bland arbetarna blir utställningen levande och kommer besökaren väldigt nära.

Satsningen har varit otroligt lyckad och i anknytning till museet och glas­hyttan har man byggt 16 stycken ateljéer där konstnärer verkar. Dessutom har elever från Glasskolan sin praktik här och många glasblåsare hyr in sig för att tillverka sina alster.

En som oftast syns i hyttans lokaler är Tillie Burden. Hon är ursprungligen från Australien men har verkat som konstnär i Skandinavien i över tio år. Nu har hon köpt den gamla Konsumbutiken som ligger snett över gatan och har därmed blivit en Bodamedborgare. Inspirationen hämtar hon från naturen och ser därför Boda som den perfekta platsen att bo på.

– Jag bara älskar det, säger hon under tiden hon rättar till glasmassan på pipan.

Hon arbetar ofta med assistenter som ger henne glasmassa som hon sedan klipper på och bygger upp skulpturen hon arbetar på. Glasets temperatur är kring 1 200 grader och det gäller att inte klippa snett.

– Glas är ett beroendeframkallande material att arbeta med. Har man en gång börjat kan man inte sluta, säger hon och skrattar.

Det vet Mouhialdin Almoghrabi som var glasarbetare i sitt hemland Syrien och nu är praktikant på The Glass­factory. Han har bott i Sverige i snart ett år och han hoppas att få ett jobb inom glasriket.

– Jag har jobbat med glas sedan jag var tio år, säger han.

Flera världsberömda glasdesigners har haft workshops i hyttan vilket har varit ett uppskattat inslag för både ny­komlingar och etablerade konstnärer. Här har de delat med sig av olika tekniker och material som de också arbetar med. För Tillie Burden är glaset och hyttan allt hon kan tänka sig.

– Jag lever min dröm nu. Drömmen pågår, säger hon.

Text och foto: Lotta Eliasson