Talangfull trio till nöjets nytta

Familjen Malmström gör Malmö gladare

2020 är ett jubileumsår för Nöjesteatern i Malmö. För 80 år sedan, 1940, invigdes nämligen bioteatern Amiralen i anslutning till Malmö Folkets Park. Sedan den legendariske nöjesentreprenören Stefan ”Julius” Malmström tog över lokalerna 1992 går den under namnet Nöjesteatern och är i första hand en scen för musikaler och komedier, men även för klassisk dramatik, operett och barnteater. En institution i det malmöitiska kulturlivet.

80-årsjubileet firar Nöjesteatern med att till hösten sätta upp Glada Änkan av Franz Léhar. Den hör till många operettfantasters favorit och till de musikpjäser som ”alltid” spelats, där publiken bjuds på en inblick i hur det kunde vara att gå på teatern anno 1940.

 

  • Malmö var ju länge känt som operetternas stad, därför känns det också extra naturligt att fira jubileet med just en operett säger Emelie Löfmark Malmström, som är producent för uppsättningen och tillika Julius äldsta dotter och kollega. Vår version kommer att bli en klassisk änka som ändå andas 2020, menar hon, med suveräna artister som bland andra Tomas Järvheden och Lars-Åke ”Babsan” Wilhelmsson på scenen.

 

Alla musikstycken kommer att på förhand spelas in i Wien med Schönbrunn Festival Orchester Vienna, som Emelie har ett alldeles särskilt förhållande till:

  • Du var bara 19 år när jag första gången satte dig som projektledare för deras Skandinavienturné och det gick ju bra – de har varit med oss varje år sedan dess! säger Julius och ler, inte utan stolthet.

 

I gemensam regi

Annars är det nu åtta år sedan som Emelie började jobba tillsammans med pappa Julius ”på riktigt”. 2012 var hon var nyutexaminerad civilekonom och hade dessutom varit ansvarig för den berömda Lundakarnevalen under studieåren. Precis som sina yngre systrar hade hon följt med sin pappa på såväl utomhuskonserter som långa turnéer och mer eller mindre växt upp på Nöjesteatern. När Julius samma år bestämde sig för att ta den internationella vandringsutställningen Tutankhamun – Graven och Skatterna till Malmö och ville anställa en tillfällig projektledare var det personalen som undrade ”Men varför ber du inte Emelie?!”

  • Så jag ställde frågan och Emelie svarade att hon bara hade gått och väntat på att få den! skrattar Julius.

Sedan dess har Emelie projektlett och producerat konserter, teater och utställningar i Skandinavien med samma outtröttliga energi som sin pappa. Sitt samarbete beskriver både far och dotter som respektfullt och att de ”bromsar och gasar vid olika tillfällen”. Och vem som helst kan märka att de har riktigt roligt med – och åt! – varandra.

  • Det går inte att bortse från att pappa har drivit företaget med framgång i snart 50 år och att han har en helt otrolig erfarenhet, menar Emelie. Samtidigt tillhör han ju inte sällan de äldre i sammanhanget numera, medan jag hör till de yngre. Vi kompletterar, pushar och peppar varandra och har dessutom turen att ha kloka och positiva människor omkring oss.
  • Emelie passar utmärkt för rollen och det har jag alltid vetat, inflikar Julius. Det här är en jätterolig bransch men också en där man onekligen ofta ligger vaken klockan fem på morgonen med en oro inför hur saker och ting ska gå. Det är en människoberoende business där man ofta tvingas gambla med stora summor, där förutsättningarna förändras hela tiden och där nya utmaningar står på kö. Det är klart att man också tvekar – ska jag verkligen utsätta mitt barn för det?! Men Emelie är en smart tjej med starka nerver – hon fixar det galant.

 

Julius på museet

Att multientreprenören Julius har en unik plats i det skånska nöjeslivet bevisas inte minst av att han står i fokus när Teatermuseet i Malmö den 25 april inviger utställningen Julius, som kommer att fokusera på de 25 senaste åren i hans liv, ”Malmöåren”, och den fantastiska mängd underhållning han bidragit med i staden under den tiden. Hur känns det då att vara museiförmål?

  • Det viktiga är inte jag som person utan de som stått och står på scenen. Jag har bara varit spindelmannen i nätet, svarar han modest. Mitt minne är dock inte det bästa så därför är jag glad för att Petter Lönegård, som gav ut boken om mina första 25 år som evenemangsarrangör på (främst) Olympen i Lund, hjälper museet att producera utställningen. Han har bättre koll än jag på allt som gjorts! After Dark, Helt Apropå, Hipp Hipp, Sällskapsresan, Spamalot, utställningen om Tutankhamon och Body Worlds… ja herregud, det har ju blivit en hel del i Malmö också!

 

Brinner för live-kultur

”Bara” spindelman i alla ära – inget nöjesliv utan eldsjäl. Att drivet, passionen för liveunderhållning och förmågan att få saker att hända är urstark också hos dottern Emelie står utom tvivel.

  • I vårt digitala liv där man ofta tittar på varsin film på varsin skärm blir gemensamma live-upplevelser superviktiga. På mina barns skola fick eleverna i uppgift att bygga en hel liten stad av mjölkkartonger och annat. Allt fanns där – skolor, brandstation, sjukhus… – utom en teater! Jag tipsade personalen om att söka pengar från en lokal bankfond, så att de skulle kunna gå och se en pjäs tillsammans och det gick vägen. Förhoppningsvis gjorde det att både pedagogerna och barnen nu ser teatern som en självklar del av livet och staden.

 

Funnys Äventyr

Med det sagt är det inte förvånande att familjen Malmström också är involverade i Malmö stads nya, stora turistsatsning, med invigning i oktober. Funnys Äventyr blir ett splitternytt kulturhus för barn mellan 3 och 9 år på handelsområdet Mobila i Malmö. Genom böckernas sagolika värld ska det öppna dörrar till läsning, lärande och språkutveckling. Bakom Funnys Äventyr står Staffan Götestam (bl a regissör och grundare av Sagohuset Junibacken, reds. anm.) tillsammans med Julius. Ansvarig för barnteaterverksamheten blir ingen mindre än Julius tredje och yngsta dotter, energiknippet Ellen Malmström:

  • Hela huset kommer att ha en sagoinramning med interaktiva utställningar om bl a Alfons Åberg, Pettson och Findus, Halvdan Viking och Mumin men också ta med barnen på en resa genom klassiska sagor av till exempel H.C. Andersen, berättar hon entusiastiskt. Vi kommer att visa teater på flera språk varje dag och där kommer även finnas en barnbokhandel och ett familjevänligt kafé.

 

Patty, Pippi, Funny

Ellen själv är varken okänd för malmöborna eller för barnen. Precis som sina storasystrar Emelie och Erika (den senare arbetar som läkare) har hon hela livet ”bott” på teatern och på olika sätt varit en del av den. När vi träffar henne spelar hon rollen som peppiga Patty i Grease på Nöjesteatern och så snart den påföljande turnén upphört trär hon på sig Pippi Långstrump-peruken för tredje gången i sitt unga liv och ger sig ut på vårturné. Sin första roll gjorde hon som 12-åring, som ett av barnhemsbarnen i Eva Rydbergs uppsättning av musikalen Annie på Nöjesteatern 2005. Sedan dess har hon varit med i ett flertal olika uppsättningar såväl på familjeteatern som utanför den och utbildat sig till musikalartist, dansare och eventkoordinator i Sverige och USA.

  • När Staffan Götestam undrade om jag ville bli ansvarig för barnteaterverksamheten på Funnys Äventyr så blev jag själaglad, säger Ellen. Jag älskar barn och jag älskar teatern – kombinationen är magisk. Att få vara med och tända live-gnistan hos barn är en dröm. Men jo, nog kommer jag att fortsätta att själv stå på scenen ändå!

Någon drömroll? Jodå. Rollen som den tuffa Bombalurina eller den charmiga Rumpleteazer i dansmusikalen Cats hade hon ju inte sagt nej till.

Också pappa Julius drömmer om att än en gång kunna sätta upp ”den ludna musikalen”, som bl a belönades med en Guldmask för bästa föreställning när han senast producerade den i Malmö, 2008. Annars hade han gärna ”gjort något med ett gäng kvinnliga komedienner på scenen, tänk något av en stand-up-musikal…” säger han och ler lite hemlighetsfullt. Ellen skulle gärna också ta häx-musikalen Wicked till Malmö.

  • Men det förstår jag inte alls! utbrister pappa Julius.

Nej man kan ju inte vara överens om allt.

 

Brinner för Malmö

Något som både far och döttrar däremot är rörande eniga om är att det är annorlunda att verka som arrangör i just Malmö än i Stockholm eller Göteborg.

  • Här räcker det ofta med att lyfta på luren för att t ex utverka en extra bussavgång under spelperioden och här finns verkligen ett unikt ”kollegor snarare än konkurrenter”-tänk, oavsett om man är en privat eller offentlig aktör. Tillsammans med de andra fyra stora scenerna Operan, Palladium, Arenan och Konserthuset driver vi kampanjen Weekend Malmö för att lyfta vad som händer på de stora malmöscenerna och peka på allt det positiva med Malmö, säger Julius Malmström.

Under senare år har Malmö bokstavligen fått klä skott för en rad negativa storstadsfenomen, men det är inget som en besökare ska behöva känna oro över, menar familjen Malmström.

  • Malmö är fortfarande ett perfekt resmål för ett veckoslut och lika tryggt för en turist som vilken annan stad som helst. Det är lätt att ta sig hit och lika lätt att ta sig runt i staden. Här finns massor att uppleva och det är nära till allt. Förvånansvärt många svenskar har faktiskt aldrig turistat i Malmö. Det vill vi ändra på!

 

Förhoppningsvis lyckas de och att familjen Malmström kommer att dra sina strån till Malmöstacken under många år framöver behöver ingen tvivla på. Idag är det Emelies båda flickor som hänger i kulisserna på Nöjesteatern. The show definitely will go on.

 

Stefan ”Julius” Malmström

ÅLDER: 70 år.

GÖR: Äger och driver sedan 1972 Julius Fritid & Nöjen AB samt sedan 1992 Nöjesteatern i Malmö. Har genom åren arrangerat ett mycket stort antal konserter och turnéer med världsartister, internationella utställningar m m. Erhöll Region Skånes kulturpris 2009 och Malmö Stads kulturpris 2013.
FAMILJ: Hustrun Eva-Maj, döttrarna Emelie, Erika och Ellen.
BOR: I Hjärup.

 

Emelie Löfmark Malmström

ÅLDER: 34 år.

GÖR: Producent på Julius Productions AB.

FAMILJ: Maken Cornelius Löfmark, barnen Juni och Rio.

BOR: I Hjärup.

 

Ellen Malmström

ÅLDER: 27 år.

GÖR: Dansare, musikalartist och ansvarig för barnteaterverksamheten på Funnys Äventyr fr o m oktober 2020.

FAMILJ: Sambo Nils Grönvall.

BOR: I Malmö.