Scenhösten 2020

I september tänds strålkastarna på svenska scener närmast unisont för att ta udden av det värsta höstmörkret. Sally Bowles, Ingrid Bergman och Edith Piaf. Tony Manero, Raymond Babbitt och Hasse Carlsson. Det är bara några av alla verkliga och påhittade karaktärer som då tar plats i rampljuset.

Oscarsvinnaren Rain Man till Oscars

 I två år har scenversionen av filmen Så som i Himmelen gått för fulla hus på Oscarsteatern i Stockholm och när ensemblen denna höst drar vidare mot Göteborg flyttar en annan filmfavorit in på scenen, nämligen Rain Man. 1989 var den Sveriges mest sedda biofilm och kammade hem fyra Oscarsstatyetter – bl a för bästa film och bästa huvudroll (till Dustin Hoffman).

På Oscarsteatern gör Jonas Karlsson Tom Cruises roll som Charlie Babbitt, en outhärdlig yuppie. Robert Gustafsson tolkar Dustin Hoffmans roll som brodern Raymond ”Rain Man” Babbitt, en autistisk man med savant-egenskaper som fotografiskt minne, innesluten i sin egen värld.

Sedan barndomen bor Raymond på en institution, där upprepningar och benhårda vanor fyller vardagen. Inget får rubba hans cirklar. Raymond är bortkommen i det praktiska, men har en superdator till hjärna. Han bollar med siffror på ett hisnande sätt och har ett extremt minne. Ett snille som visar sig även kunna överlista gamblers i Las Vegas, genom att minnas redan utlagda spelkort på casinoborden…

År 2013 gavs Rain Man i lågbudgetform på Rival i Stockholm. Trots det blev pjäsen en stor framgång. Nu tar Robert Gustafsson och Jonas Karlsson nya tag, fast i fullstor skala. Robert Gustafsson gläder sig åt att få spela Rain Man på en stor scen:

– Filmen Rain Man är en av mina största bioupplevelser, ever. Ingen annan historia har gripit tag i mig på samma sätt sedan dess. Värme, humor, glädje, smärta och tragik – den har allt! Pjäsens berättelse är densamma som filmens, men nu uppdaterad med dagens kunskap om autism och naturligtvis med min och Jonas personliga tolkningar av dessa omaka bröder.

Premiär 25 september.

 

Glada änkan

En gång i tiden kallades Malmö ”operetternas stad”. Det tar gänget bakom Nöjesteatern fasta på när de firar 80 år och sätter upp den ultraklassiska wieneroperetten Glada Änkan, med all musik inspelad med Schönbrunn Festival Orchester Vienna.

  • Det här är ett fantastiskt spännande sätt att utveckla musikupplevelsen för vår publik. Tack vare den moderna ljudtekniken kommer får man känslan av en stor symfoniorkester på plats i teatern, säger Emelie Löfmark som är föreställningens producent.

Glada Änkan har sedan 1905 förgyllt världen med sina härliga karaktärer, sin sorglösa handling och storslagna operettfinaler. I Malmö görs rollen som greve Danilo Danilovitj av Thomas Järvheden, änkan spelas av Frida Engström och nattklubbsägaren av Lars-Åke ”Babsan” Wilhelmsson. Premiär 25 september.

 

Saturday Night Fever

Staying Alive – you bet! Med en Broadwaymusikal baserad på 70-talsrullen Saturday Night Fever vrider China Teatern i Stockholm tillbaka klockan till discoeran. Handlingen kretsar kring den unge Tony Manero (John Travolta) och hans hämningslösa väg till framgång på Brooklyns diskotek. För honom kretsar allt kring helgen och att bli kung på dansgolvet. Tony Manero spelas av David Lindgren och hans föräldrar görs av Suzanne Reuter och Samuel Fröler. Premiär 17 september.

 

Camera – en musikal om Ingrid Bergman

Hon står på toppen av sin karriär. Hollywood och världen älskar henne. Då väljer Ingrid Bergman att följa sitt hjärta – till en vulkan i Medelhavet. Och helvetet brakar loss. I höst får Smålandspubliken uppleva en av vår tids största stjärnor, gestaltad av Åsa Fång, i en himlastormande resa mot botten och upp igen. Musikalen Camera hade urpremiär på Östgötateatern 2018. På Kulturhuset Spira i Jönköping görs den av Smålands Musik & Teater i samarbete med Östgötateatern i en utvecklad och omarbetad version. Premiär 19 september.

 

Cabaret

Musikalen Cabaret behöver väl knappast någon presentation? GöteborgsOperans uppsättning utspelar sig i samma era som originalet: Berlin kring 1930, där nattklubben Kit Kat Club är en fristad för nöjeslystna existenser men där det fria livet hotas av nazismens framväxt. Rollen som sångerskan Sally Bowles görs av Kerstin Hilldén och konferencieren på Kit Kat Club av David Lundqvist. Premiär 5 september.

 

Funny girl

Höstens musikal på Malmö Opera blir Funny Girl, om Broadwaystjärnan Fanny Brice vid tiden kring första världskriget. Många minns Barbra Streisands rollporträtt från den Oscarsbelönade filmen. Hits som People, Don’t Rain On My Parade och I’m The Greatest Star är riktiga musikalörhängen. I Malmö gestaltas Fanny av Sanna Nielsen. Premiär 4 september.

 

Forever Piaf

Edith Piaf är för evigt ”une légende” vars röst, sånger och dramatiska liv har gett upphov till många musikföreställningar. Den här gången är det Göta Lejon i Stockholm som presenterar en nyskriven musikal med hennes låtar, hennes livsöde och hennes män. I rollen som Piaf den äldre syns Malena Ernman och hennes yngre jag spelas av dottern Beata Ernman. Premiär 25 september.

NOICE

Älskade, missförstådda, banbrytande. Ett alldeles eget kapitel ur svensk musikhistoria blir rockmusikal när NOICE – Du lever bara en gång sätts upp på Lilla Cirkus i Stockholm. Det är berättelsen om fem tonårskillar som med ett TV-framträdande för 40 år sedan skakade om Sverige, med en dramatisk resa till följd. Premiär 2 oktober.

 

Det stora teaterkalaset

Stockholms Stadsteater firar 60 bast och flyttar tillbaka till Sergels torg. Det firas med en riktig jubileumsföreställning som blickar både bakåt och framåt. Vad har hänt? Vad händer nu? Föreställningen Det stora teaterkalaset samlar en stor ensemble av skådisar, dansare och orkester. På scenen står bl a Helena Bergström, Yvonne Lombard, Vanna Rosenberg, Dan Ekborg och Leif Andrée. Regisserar gör Sissela Kyle och Roine Söderlundh och Calle Norlén skriver manus. Premiär 21 oktober.

 

Vem är rädd för Virginia Woolf?

Äktenskapsdramat Vem är rädd för Virginia Woolf? är en av vår tids dramaklassiker. När nu pjäsen sätts upp på Helsingborgs Stadsteater är det Maria Kulle och Reine Brynolfsson som gestaltar Martha och George, som hämtar näring till sin relation genom att skoningslöst förödmjuka varandra. Premiär 26 september.

 

Eurydike

Wermland Operas gripande föreställning L’Orfeo från 2014 tog Monteverdis 1600-talsopera in i nutiden. Och publik och kritiker älskade den! I höst följer man upp succén med den nyskrivna operan Eurydike. I L’Orfeo fick publiken följa Orfeus resa ned till dödsriket för att hämta hem sin älskade Eurydike. Nu återges samma berättelse från Eurydikes horisont. Premiär i Karlstad den 3 september.