Nya tankebanor får Glasriket att blomstra

Trots att den storskaliga glasproduktionen har lagts ned råder stor optimism i Glasriket.
– Nu är det en mer spännande miljö som man får möta som besökare, säger Henrik Karlsson, kommunikatör på Glasrikets turistorganisation.

När glasbruken i Glasriket gick omkull var vi många som drog andan och undrade hur det skulle gå för den svenska stolt­heten kring svenskt glas. När Torsten Jansson köpte Kosta Boda hördes många olycksfåglar kraxa om att det aldrig skulle gå vägen. Nu ett decennium senare syns det att Glasriket klarat sig bättre än förväntat.

– Det ser bara lite annorlunda ut, säger Henrik Karlsson, kommunikatör vid turistorganisationen för Glasriket AB.

Istället för den industriella produktion som vi svenskar är vana vid har flera mindre hyttor och glasbruk fortsatt att producera. Skillnaden är att den konstnärliga kompetensen har kommit fram betydligt tydligare och därför är upp­levelsen idag mer spännande än tidigare.

– Det finns 13 platser att besöka om man vill gotta sig i glaset och det har varit en stabil siffra under lång tid. Bilden av att det är färre platser att besöka stämmer inte. Det ser bara annor­lunda ut.

Svenska glaset som varumärke står sig fortfarande i konkurrens med utländska tillverkare och antalet internationella besökare ökar ständigt. Under våren 2020 kommer den internationella konferensen GAS, Glass Academy Society, att hållas i Glasriket och vilket innebär stora möjligheter för glaskonstnärer
och tillverkare att visa upp sig.

– Ett gäng på 1 500 glasälskande personer från hela världen kommer för att titta på hur vi gör glas här i Sverige. Då har vi blickarna på oss.

Framtiden ser därför ljus ut för Glas­rikets alla aktörer. Dessutom tycker Henrik Karlsson att man nu ser ännu större potential i turismen.

– Se på Kosta till exempel där det
fullkomligt exploderar av aktiviteter. Man kan säga att glaset är loket och så hakar fler aktörer på.

Han menar att det inte bara är glasbranschen som lyser utan att fler turistmål har vuxit upp under den här tiden.

– Sedan några år tillbaka har vi en zipline, linbana, i norra Småland som
är en av Europas största. Vi kan mäta oss med de bästa linbanorna som finns ute i världen. Det är häftigt, säger han.

Styrkan hos de glasbruk som ligger i Glasriket anser han vara förmågan till förnyelse. Trots att det råder stor konkurrens har det svenska glaset alltid stått stadigt.

– Det är väl därför man har kunnat ha glasbruk igång ända sedan 1700-talet. Jag blir imponerad över att man kan se vart åt trenderna blåser, så visst sjutton blir det en bra framtid.

Text: Lotta Eliasson