Mmmm… motormuseer man minns

Det är något med motorälskare och samlande. Det tycks höra ihop. Av de hundratals svenska museer som har koppling till motorer av något slag är många sprungna ur någon entusiasts envisa, kärleksfulla och systematiska samlande.
Inte sällan har samlandet en distinkt kärna, som till exempel ångmaskiner, traktorer eller veteranbilar, men har med tiden vuxit till att omfatta också allmän nostalgisk kuriosa som radioapparater, kameror och annan mer eller mindre teknisk apparatur.
Resmål Gruppresan gör nedslag bland privata och offentliga museer av skilda slag där kärlek till motorer utgör själva motorn.

JohannaMuseet – Skåne

JohannaMuseet i Skurup visar en imponerande samling veteranbilar, motorcyklar, bruksföremål, musikinstrument, leksaker och en herrans massa annat som plockats ihop av samlarentusiasten och tekniksnillet Manfred Almkvist. Numera drivs museet av Manfreds son Bengt med familj. Här och var står tidstrogna miljöer uppbyggda, som en frisersalong anno 1951, en lanthandel och en retro bensinmack.

2013 firar museet 30 år och visar jubileumsutställningen Modeller och Modelljärnvägar. Självklart uppmärksammas folkkära märken som Märklin och Fleishman men också en hel del annan modellnostalgi. Museet erbjuder också ett kafé och en presentbutik.

Albinsson & Sjöbergs Bilmuseum – Blekinge

Motorförlaget Albinsson & Sjöberg (Bilsport, Nostalgia, med flera) har en egen bilsamling i Karlskrona. Här samsas klenoder från förr med hög nostalgifaktor: lyxåken, bilarna som ”alla” hade, motorcyklarna, husvagnsekipagen, en unik Volvo P1900, tillverkad i endast sextiosju exemplar… och mycket mer.

Spana till exempel in Ronny Petersons F3:a från 1969, Rickard Rydells vinnarbil från BTCC och en av kung Gustav VI Adolfs flotta automobiler.

Avdelningen Speedmuseet innehåller motorskribenten Peter Haventons nostalgiska samling av bilmodeller, leksaker, mopeder och cyklar.

Husqvarna Fabriksmuseum – Småland

Husqvarna Fabriksmuseum kan i år hissa flaggan i topp för sitt 20-årsjubileum. Museet är fyllt med historia, nostalgi och Husqvarna-produkter, där man kan följa utvecklingen vid ett av världens äldsta och mest mångsidiga industriföretag. Ett prylmuseum i positiv bemärkelse!

En utställning som naturligtvis sticker ut lite extra för alla motorintresserade är motorcyklarna. Redan 1903 rullade den första motorcykeln ut från fabriken i Huskvarna. Det skulle bli många, många fler. Vem minns inte Silverpilen och Guldpilen?

Rubens Maskinhistoriska Samlingar – Västergötland

Karlsson på Taket hade nog gillat Rubens Maskinhistoriska Samlingar i Götene. Denna Skandinaviens kanske största samling av maskinhistoria från 1860- till 1960-talet har som målsättning att ”samla för att bevara, visa och roa”.

Grundaren var maskinentusiasten och verktygsarbetaren Ruben Blom, som under 1960-talet räddade ett antal ångmaskiner och tändkulemotorer från förstörelse. Samlingarna svällde och utvecklades med tiden till en livsstil som till slut upptog hela Bloms familj. Idag är det hans barn och barnbarn som driver livsverket vidare.

På Rubens Maskinhistoriska Samlingar finns en lång rad ångmackapärer av olika slag, som till exempel en samling flyttbara ångmaskiner (så kallade lokomobiler). Vidare väntar förbränningsmotorer av tändkuletyp och fotogenmotorer, veterantraktorer, ångvältar, väghyvlar, tröskverk, svarvar, fräsar – you name it. En världslig samling, helt enkelt.

Aeroseum – Göteborg

Aeroseum i Säve, norr om Göteborg, är ett underjordiskt, militärhistoriskt flygmuseum som ligger insprängt nästan trettio meter under jord, inuti en av Sveriges tidigare hemligaste bergshangaranläggningar. Bergrummet, som byggdes under det kalla kriget 1950-55 för att vara atombombsäker, utgör ett fascinerande exempel på den tidens avancerade säkerhetstänk.

Här hittar man ett trettiotal helikoptrar och flygplan av olika årgångar men framför allt är Aeroseum ett upplevelsecenter där besökare gärna får provsitta Draken, Viggen och diverse helikoptrar, flyga Commanche och Viggen i simulator eller prova på att bli uppvinschade av en räddningshelikopter. I museet finns också ett kafé och en souvenirshop.

Volvo Museum – Göteborg

Den 14 april 1927 rullade den första serietillverkade Volvobilen ut ur Lundbyfabriken i Göteborg. På en stor utställningsyta på Volvo Museum i Arendal utanför Göteborg kan besökarna via ett hundratal fordon och motorer följa Volvos historia och utveckling fram till idag och in i framtiden.

En särskild avdelning är tillägnad Volvos framgångar i internationell motorsport. Från PV-bilarna som gjorde Tom Trana, C-M Skogh och Gunnar Andersson till rallylegendarer till dagens racingbilar. Volvoshop och volvokafé finnes likaså.

Motala motormuseum – Östergötland

Motala Motormuseum är 2000 kvadratmeter nostalgisk utställningsyta proppad med allehanda fordon, leksaker, radioapparater, kameror och kuriosa i uppbyggda miljöer med ljus- och ljudeffekter.

Tonvikten ligger på 1950- och 60-talen. Bland de många åken märks Kar de Mummas Rolls Royce, Karl Gerhards Daimler, Kungens Puch Florida-moped, Verner von Heidenstams Chrysler Imperial, en prototyp på den svenska sportbilen Koenigsegg och en serie fordon och priser tillhörande racerföraren och Motalasonen Reine Wisell.

Museet rymmer också en souvenirbutik med fordonshistoriska förtecken och en restaurang med uteservering sommartid.

Flygvapenmuseum – Östergötland

Statliga Flygvapenmuseum i SAAB-staden Linköping har militärflyget i fokus. Från att ha varit ett museum främst för teknik- och flygintresserade blev det i och med nyinvigningen 2010 ett interaktivt, kulturhistoriskt museum för alla, oberoende av förkunskaper och intressen.

Samlingarna rymmer allt från en stor mängd flygplan till föremål från flottiljlivets alla olika verksamheter – uniformer, ritningar, sjukvårds- och teknikprylar… Basutställningarna rör det svenska militärflygets utveckling. I centrum står frågan ”Hur har samtiden vi levt i påverkat det luftförsvar vi haft… och vice versa?”.

Besökare kan också prova att provflyga ett JAS 39 Gripen i simulator. Museet har en restaurang med uteservering sommartid och en museibutik för små och stora aviatörer.

Sparreholms Slott & Museer – Sörmland

På 1700-talsslottet Sparreholm, öster om Flen, finns en av Europas exklusivaste, privata bilsamlingar med idel ädla lyxåk. Det är slottsfruns pappa, Helge Karinen, som sedan 1960-talet samlat högklassiga veteranbilar och andra tekniska rariteter. Bland hans sextiotal veteraner och klassiker märks bland annat Mercedes 540K från 1936 som ägts av kungens pappa, Prins Gustaf Adolf, och den kungliga Cadillac V8 från 1939 som fått ge namn åt Kungens Kurva, där Gustav V chaufför en gång förlorade kontrollen över automobilen och for rätt ner i diket. Andra av bilarna har tillhört celebriteter som Ronnie Petersson och Ivar Kreuger.

Utöver udda och exklusiva bilar rymmer Sparreholm ett av Europas största jukeboxmuseum, cyklar från farfars tid, en stor samling modellflygplan och leksaksbilar, telefoner, grammofoner, hästvagnar och mycket mera för alla som hyser kärlek till bilar och teknik. På sommaren driver slottet ett kafé i parken.

Munktellmuseet – Sörmland

Munktellmuseet i Eskilstuna ägs och drivs av Volvo Construction Equipment (Volvo CE). Uppgiften består i att samla, bevara och visa 180 års svensk industrihistoria. Här är det veteraner bland verktygsmaskiner, ångmaskiner, diverse motorer, lantbruksmaskiner och anläggningsmaskiner som utgör attraktionen. Heavy metal, alltså.

I de gamla industrilokalerna syns bland annat den första svenska traktorn från 1913 och den första hjullastaren från 1954. Dessutom världens först serietillverkade ramstyrda dumper med det svenskklingande namnet ”GrusKalle”.

I butiken finns maskinmodeller, posters, T-shirts, kepsar, jackor, väskor och annat som kan ge små och stora maskinister fuktiga ögon.

Bil- och teknikhistoriska samlingarna –Västmanland

I lokaler där en gång Köpings Mekaniska Verkstad höll till ligger numera Bil- och teknikhistoriska samlingarna. Här ställer man ut legendariska lyxbilar, en massa motorcyklar och mängder av teknik­historiska prylar i tidstypiska miljöer. I de vackra, arkitektritade lokalerna finns till exempel en gammal bilverkstad från 1920-talet och en historisk utställning om Volvo som berättar sagan om Köpings betydelse för företagets tidiga utveckling. Temautställningen 2013 visar dock fordon av märket SAAB.

Sveriges Järnvägsmuseum – Gästrikland

På statliga Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle finns en världsunik samling av lok, vagnar och andra föremål. Ånglok från 1850-talet, stationshus från 1940-talet, uniformer, fångvagn, ellok, serviser från järnvägsrestauranger, modeller och mycket mer. Här är det fritt fram för besökare att röra och till och med gå in i många stora föremål såsom lok och vagnar. På museet finns också en servering och en museibutik med tågfokus.

ArveMuseet med S/S Östersund – Jämtland

Arvemuseet i Mattmar mellan Åre och Östersund brinner för att visa hur tekniska uppfinningar förändrade livet för människorna under 1800- och 1900-talen. Här blir det tydligt hur maskiner och motorer gjorde arbetslivet lättare och hur tekniken blev en självklar del av vardagen i form av belysning, rinnande vatten, WC, kyl, frys och tvättmaskin.

”Motordrivna” besökare kan beundra traktorer av modell ”Ä”, tändkulemotorer, ångmaskiner, en Munktell Ånglokomobil H12 från 1901 och diverse annat.

ArveMuseet inkluderar också Sveriges äldsta ångfartyg i trafik, ett hamnkafé och ett vandrarhem. Vid klart väder siktas kanske rentav Storsjöodjuret…

Teknikland – Jämtland

En timmes resa från ArveMuseet ligger Östersund och Teknikland. Museet är ett samarbete mellan tre jämtländska föreningar – militärhistoriska, flyghistoriska och veteranbilklubben – och länsmuseet Jamtli. Här väntar en stor, retroteknisk värld med massor av civila och militära bilar, bussar, flygplan, kanoner och leksaker för både vuxna och barn. Besökare kan själva prova viggensimulatorn, hänga i en fallskärmsgunga, uppleva olika tematiska utställningar och mycket annat.
Teknikland har också en restaurang och en butik för teknikleksaker, presenter och böcker.

Norrbottens Järnvägsmuseum

Malmbanan, den 50 mil långa järnvägslinjen mellan Narvik i Norge och Luleå i Sverige, invigdes mellan 1888 och 1903. Då som nu transporterades järnmalm från gruvorna i Kiruna och Malmberget till hamnarna i Narvik och Luleå och det går knappt att tänka sig hur utvecklingen i norr skulle tett sig utan Malmbanan. Så sent som 1984 gick det så kallade biltåg över gränsen, då det ännu inte fanns någon genomgående väg mellan Kiruna och Narvik.

Norrbottens Järnvägsmuseum utanför Luleå är ett av Sveriges största järnvägsmuseer och drivs av en ideell förening som jobbar för att bevara fordon och andra föremål från Malmbanan. Här finns mer än hundra åkdon och många olika typer av maffiga dragfordon, ånglok, ellok, diesellok och rälsbussar.