Kräftturism på frammarsch

Kräftturismen gav många nya bokningar till den skaraborgska besöksnäringen 2015. Bakom uppsvinget står en treårig satsning från Turistrådet Västsverige och Skaraborgs Kommunalförbund med målet att utveckla måltidsturismen.

Direkt till dukat bord
Projektet med att utveckla besöksnäringsprodukter med insjökräftan i centrum är inne på sitt andra år. Turistrådet Västsverige bidrar med stöd inom produktutveckling och marknadsföring till de företag i Skaraborg som paketerar kräftupplevelser. Paketen innehåller alltifrån kräftfiske till kräftsupéer och renodlade kräftskivor:

— De som bokat in sig på kräftskivor tycker att det är lyx att kunna komma till dukat bord istället för att slita med att ordna något själva, säger Gunilla Davidsson, affärsutvecklare på Turistrådet Västsverige.

Stor potential
Norrqvarn Hotell & Konferens i Lyrestad satsade under 2015 års kräftsäsong på att ordna en stor bokningsbar kräftskiva – och resultatet blev över all förväntan: 80 personer valde att komma för att äta insjökräfta på traditionellt vis.

—Jag ser stor potential för fler bokningar i år, säger Malin Johansson, ägare till Norrqvarn Hotell & Konferens.