Johan Ekman – tänker utanför bussen


Johan Ekman är den välkände VD:n och grundaren av EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Bussness Class. Han är också entreprenören och framstegsoptimisten som ses som en trendsättare av många i branschen. Hans ambition är ”att leda bussbranschen – inte följa den”!
Johan Ekmans båda bolag omsätter drygt 35 miljoner kronor och levererar exklusiva bussreseupplevelser i specialdesignade bussar som är unika i sitt slag på den svenska marknaden. Resmål Sverige fick en pratstund med Johan Ekman om bussresande då, nu och i morgon.

Du har sysslat med ”bussness” i hela ditt yrkesliv. Hur har turistbussresandet utvecklats under dina 30 år vid ratten?

Då som nu är buss många gånger det allra bästa resealternativet som ger resenärerna en chans att upptäcka och se resandet med nya ögon. Men dagens resenärer vill också färdas bekvämt, effektivt, miljövänligt och samtidigt upptäcka intressanta och lite oväntade saker på vägen. De skräddarsydda resorna kan vara både nära och lite längre bort, bara upplevelsen är bra och passar målgruppen.

Kraven generellt på besöksnäringen är betydligt högre idag än vad som var fallet tidigare, menar Johan Ekman:

Förr kunde det till exempel räcka för en krögare längs vägen att servera en bussgrupp fläskhare och bordsvatten och en dallrig chokladpudding gjord på pulver till svagt kaffe. Det gör det inte idag! Vi på EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Bussness Class har en hög kvalitetsstämpel på oss och måste varje dag lägga oss vinn om att leverera en extremt god service, läcker mat, det lilla extra och – framför allt – en god samarbetsvilja.

Johan Ekman hävdar också att det gäller att alltid sträva efter att ge gästerna en upplevelse som överträffar deras egna förväntningar och att vara genuin:

Vi lägger in en rad överraskningar på våra turer – destinationer och platser som inte finns med i broschyren. Just för att ge resenärerna en positiv överraskning och se till att det aldrig hinner bli långtråkigt. Vi vet att vi har lyckats när grupperna vägrar att hoppa av bussen som när de kommit tillbaka till sin avresedestination!

 

Hur skiljer sig dagens hårdvara från forna tiders dito?

Mycket! Våra bussar är skräddarsydda efter mina egna önskemål, med en genomgående ergonomisk design kombinerad med det senaste inom high tech. De är miljöanpassade och den senaste årsmodellen är utrustad med specialgjorda stolar, multimedia-anläggning och TV-skärmar i varje stolsrygg, dubbla kök, vinkyl, frys, kylskåp, kaffebryggare, eget elverk och handikapps-anpassad WC. En lyxig liten minidestination på hjul, kanske man skulle kunna säga.

 

Vad tror du om framtiden för svenskt resande i grupp i allmänhet och i buss i synnerhet?

Jag tycker att framtiden för miljövänligt bussresande i grupp ser ljus ut. Hittills har de klassiska bussresandet främst utgjorts av resenärer i åldern 55+. Men på senare tid har det tillkommit en ny kategori – miljömedvetna yngre som vill ta med sina föräldrar på en trevlig och bekväm resa som de själva vill göra. Det är en utmaning att locka till sig den yngre generationen men vi är på god väg att lyckas.

Att Sverige är det land i Europa med störst andel ensamhushåll menar Johan Ekman också är något som gynnar turistresandet i grupp:

Att åka buss är ett bra sätt om man vill resa ensam och få kontakt med andra. Jag vill samtidigt slå hål på myten om att man blir osjälvständig och hänvisad till gruppen – våra resenärer har massor av egen tid på resmålen. Det händer dock ofta att de blir sammansvetsade och har roligt ihop. På senaste resan till Södra Afrika kände resenärerna inte varandra från början. Ändå valde hela gruppen att hålla ihop och göra allt tillsammans, vilket i sin tur ger samtliga ett trevligt minne och förhoppningsvis en fin kontakt även utanför bussen.

Vilka större utmaningar står branschen inför?

Flera, naturligtvis, men en viktig knut att lösa är bristen på tillgänglighet för funktionshindrade. Det är ett ökande samhällsproblem, då människor lever längre för varje år som går. Nästan var femte person är över 65 år idag och med åldern ökar risken för funktionsnedsättningar – men inte nödvändigtvis reslusten. En annan stor utmaning gäller den miljömässiga infrastrukturen. Vill man ligga i framkant, som jag, avseende miljöaspekten så måste t ex hela systemet för laddstationer fungera. Det gör det ju inte idag, precis.

Johan Ekman är den välkände VD:n och grundaren av EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Bussness Class. Hans övergripande vision är att leda bussbranschen – inte följa den!

Under senare år har EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Bussness Class bland annat fokuserat på kulinariska upplevelser och vinprovning för att göra reseäventyret än mer upplevelserikt.