GÖTA KANAL – slussas in i en annan tid

Göta kanal är en av våra viktigaste turistmagneter, utsedd till Årtusendets svenska byggnadsverk och rankad främst bland Sveriges sju underverk. Tillsammans med Trollhätte kanal förbinder Sveriges blå band ända sedan 1832 Stockholm och Göteborg via vattnet.

En dyr dröm

Bygget av kanalen genom Götaland pågick i tjugotvå år, mellan 1810 och 1832. Det var dubbelt så lång tid än beräknat. Av den sammanlagda kanallängden på nitton mil grävdes nästan nio av dem för hand med spadar, av nära sextio tusen soldater. Initiativtagare och byggherre var greven, sjömilitären och statsrådet Baltzar von Platen.

Drömmar om en kanal som förband Stockholm med Göteborg hade funnits ända sedan 1500-talet. Med hjälp av den skulle man förenkla tunga godstransporter och snuva danskarna på den tull man tvingades betala för att passera Öresund. För att klara av de tekniska utmaningarna startade von Platen Motala Verkstad år 1822. Där byggdes slussportar, broar, mudderverk och för kanalen speciellt anpassade fartyg med ”skruf” (propeller).

När kanalbygget slutligen invigdes av Karl XIV Johan 1832 hade det kostat 9 miljoner riksdaler – en enorm summa som många gånger om överträffade kalkylerna vid byggets start. von Platen själv fick aldrig uppleva kanalen i färdigt tillstånd. Han dog i cancer tre år innan den kunde invigas. Idag står han staty på Stora torget i ”Göta Kanals huvudstad” Motala och har sin grav intill kanalen i samma stad. För övrigt den enda stad som anlades av de många som från början planerades längs leden.

 

Nya strömningar

Sin guldålder som transportväg hade kanalen under ett halvt sekel efter sin invigning. Redan 1857 avskaffades Öresundstullen. Sedan kom järnvägen till Sverige och intresset för kanalen sjönk rejält. Lastbilarnas intrång på 1930-talet blev början till slutet för von Platens smarta logistiklösning.

På 1970-talet peakade intresset för fritidsbåtar och kanalen fick ett uppsving. Staten tog över som ägare via Göta Kanalbolaget och rustade upp den föråldrade vattenvägen. Turisterna strömmade till. 1971 hade dansbandssångarna i Cool Candys en hit med låten Göta Kanal – mitt ideal, 1975 skrev linköpingssonen Tage Danielsson den berömda dikten om De händer som grävde på Göta Kanal och 1981 kom kultfilmen Göta kanal eller Vem drog ur proppen?

Numera kanaliseras tusentals fritidsbåtar varje år genom Sveriges blå band och en dryg handfull rederier tar hand om passagerartrafiken. Längs vattenvägen blomstrar kafé- och restaurangkulturen och de gamla dragvägarna där hästar och oxar en gång kämpade med att dra pråmar och segelfartyg bildar numera en populär cykelled. Sommarevenemang som Göta kanal rock återkommer årligen. Totalt räknar man med att området kring kanalen lockar till sig mer än tre miljoner besökare årligen. 2013 är Göta kanal öppen 6 maj – 29 september.

Reguljära kryssningar på Göta kanal

Den som vill uppleva Göta kanal sommartid kan välja mellan många olika format. Allt ifrån en dags- eller kvällskryssning för några hundralappar till en sex dagars lyxkryssning som passerar två hav, en älv, tre kanaler, åtta sjöar och sextiosex slussar.

Gemensamt för dem alla är att de ger en smak av en annan, lite långsammare, tid långt ifrån motorvägarnas hysteri. Gröna hagar med betande djur, lummiga villaträdgårdar med dukade kaffebord, sirliga herrgårdar, tjärade bryggor, skira björkdungar, historiska alléer och snillrika slussar utgör 3D-underhållningen från akterdäck.

På östgötasidan:

Med M/S Ceres från Berg till Borensberg med besök på Cloetta eller Brunneby Musteri

En resa genom nio slussar från Bergs slussar till Borensberg eller omvänt. Busstransfer till och från båten med besök på Cloetta eller Brunneby Musteri. Kan kombineras med middag och övernattning på First Hotel i Linköping.

Med M/S Wasa Lejon från Berg till Borensberg

M/S Wasa Lejon går dagtid från Berg till Borensberg och tillbaka – en av de vackraste och intressantaste sträckorna på Göta kanal. Kan kombineras med övernattning på Göta hotell i Borensberg.

Med M/S Kung Sverker från Motala till Borensberg eller Medevi

Kryssningar dagtid på Göta kanal med M/S Kung Sverker från Motala till Borensberg eller omvänt. Under resan får man uppleva Göta kanals brantaste slusstrappa i Borenshult. Fem slusskamrar lyfter fartyget 15 meter från sjön Boren. Den som vill adderar en övernattning på Motala Stadshotell och/eller Göta Hotell i Borensberg.

M/S Kung Sverker har också tredagarspaket Motala-Medevi med övernattningar på Motala Stadshotell respektive Medevi Brunn och besök på Motala Motormuseum (Sveriges största).

Kombination M/S Wasa Lejon och M/S Kung Sverker

Upplev en kanal via två båtar. Resan Berg-Borensberg-Motala eller omvänt med middag och övernattning på det från filmer välbekanta, rödmålade Göta Hotell i Borensberg.

Med M/S Symfoni från Söderköping

Färd genom Göta kanal och två slussar vidare ut på en östersjövik

kantad av slott och herresäten. Strandhugg med guidning på skärgårdsön Capella Ecumenica.

Med M/F Lindön från Söderköping

Lunchkryssning på Göta kanal samt dagsturer via kanalen till ön Harstena från Söderköping med M/F Lindön i hotellet Söderköpings Brunns regi. Kan kombineras med boende på hotellet.

 

Med M/S Wilhelm Tham från Motala till Söderköping (Lilla kanalresan)

En tvådagars klassisk kryssning från Motala till Söderköping eller omvänt med en övernattning ombord på den välkända kanalbåten. Förutom upplevelsen av den berömda kanalsträckan med alla slussar besöks Runstorp säteri från stormaktstiden där ägarna visar runt och berättar anekdoter ur säteriets historia.

Ångbåtsturer med S/S Moa från Norsholm

En två timmars tur i sakta mak med ångslupen S/S Moa på kanalen från Norsholm till Brådtoms sluss och tillbaka. I Kapten Bille’s Café och STF Vandrarhems regi.

På västgötasidan:

Med M/S Bellevue från Sjötorp

I Varvsmagasinet i Sjötorp vid Vänerns östra strand visas en utställning om Göta kanals historia. M/S Bellevue trafikerar ”startsträckan” mellan Sjötorp och Töreboda, inklusive sexton slussar. Båten går i en riktning med bussanslutning tillbaka.
Kan kombineras med middag på Restaurang Kajutan i Sjötorp och boende på Sjötorps Rum eller Sjötorps Vandrarhem.

Med M/S Sandön från Karlsborg till Töreboda eller omvänt

M/S Sandön från 1910 är Göta Kanals äldsta dagstursbåt. Båten går i en riktning med bussanslutning tillbaka.

Kan kombineras med en guidad äventyrstur på Karlsborgs Fästning på Vanäs udde i Vättern och övernattning på klassiska Kanalhotellet i Karlsborg, byggt 1894.
På traversen:

Från kust till kust

Fyradagarskryssning från Göteborg till Söderköping/Stockholm eller omvänt med boende och mat ombord på M/S Tham eller M/S Juno. Resan mellan Söderköping och Stockholm eller omvänt sker med buss. Under båtfärden avverkas bland annat Trollhättans slusstrappa med kanalmuseet, Forsvik med kanalens äldsta sluss från 1813, Motala Motormuseum med sin stora samling av bilar och motorcyklar, Baltzar von Platens grav och de sinnrika slussarna i Berg. Båten ligger stilla varje natt.

Klassiska kanalresan

Fyradagarskryssning från Göteborg till Stockholm eller omvänt med boende och mat ombord på M/S Juno, världens äldsta registrerade passagerarfartyg med hytter. Förutom alla de klassiska slussarna besöks bland annat Motala Motormuseum, Sveriges första nunnekloster i Vreta och vikingastaden Birka på Björkö.

Sverigeresan

Sveriges svar på Orientexpressen och den optimala upplevelsen av Årtusendets svenska byggnadsverk är sex dagar ombord på kanaljuvelen M/S Diana mellan Stockholm och Göteborg eller omvänt. Programmet liknar Klassiska kanalresans med skillnaden att båten ligger stilla varje natt.