Gekås – Sveriges bussigaste destination

Handeln är motorn i Sveriges ekonomi och så även i besöksnäringen. Svensk shoppingturism har formligen exploderat under de senaste 20 åren och shopping är numera en fullt rumsren reseanledning. Hela 30 procent av turismens omsättning uppges komma från handeln.
Stannar man upp ett tag och begrundar faktum så är det kanske inte så förvånande att det är Skandinaviens största varuhus som också är Sveriges populäraste besöksmål. Med nära fem miljoner besökare om året klassar Gekås Ullared lätt ut traditionella turistmagneter som Liseberg och Gröna Lund - ja faktiskt har Hallands handelsmekka fler besökare än självaste Colosseum i Rom!

Alla vägar bär till Ullared
Populariteten för det stora köpcentret med det gigantiska utbudet och de låga priserna märks inte minst bland bussresearrangörerna. Gekås är även bussbranschens största destination och säg den arrangör som inte har eller har haft en Ullaredsresa på menyn. Varje år rullar runt 3 500 bussar med köpsugna klippjägare in på shoppingtemplets parkering för att handla loss. I genomsnitt stannar de i fem timmar och shoppar för 3 000 kronor.

  • Gekås har under alla år värnat om bussturisterna och förstått deras betydelse för verksamheten, säger Jan Wallberg, Gekås VD och koncernchef. För oss kommer det alltid att vara viktigt att så många som möjligt kan ta sig så billigt till oss som möjligt. Då är långfärdsbuss ett utmärkt och miljövänligt alternativ. Inte minst hjälper oss busstrafiken att reglera säsongen. I januari och februari, till exempel, när både bussbranschen och varuhuset har lågsäsong, sponsrar vi en del av arrangörernas resor hit. Det är win-win för alla.

Poppis shopping-skyttel
Flest bussar på en dag tog man emot tidigare i år när man tillsammans med arrangören Rolfs Buss och Flyg arrangerade PR-eventet Ullaredsdagarna med gratis bussresa från en mängd orter i Västsverige:

  • Mitt i lågsäsongen slog vi nytt rekord. Lördagen den 6 februari rullade 107 bussar med köpsugna kunder in i Ullared för att shoppa loss. Totalt hade vi 7 000 ”ullaredo” bussresenärer på besök den helgen!

I dagsläget finns ca 180 bussresearrangörer registrerade på gekas.se. För shoppingsugna som inte vill eller kan ta bil är det bara att gå in på hemsidan och leta upp önskad avreseort för fyndresan.

Jan Wallberg uppskattar att merparten av arrangörerna har mellan tre och fyra timmars körväg till Ullared. Under senare år har man även gjort lyckade försök med sporadiska flygförbindelser från Norrland, Stockholm och Norge. De långväga shoppingturisterna landar på Halmstads eller Jönköpings flygplats och bussas sedan vidare till destinationen.

En destination bland andra
För det är så man definierar sig i Ullared. Som en (shopping-)destination. Inte bara ett poppis lågprisvaruhus.

  • Shoppingresor är ofta lika med dagsbesök. En utmaning för oss är att få besökarna att stanna mer än en dag och förhoppningsvis handla mera. Idag uppskattar vi att ungefär en av tio bussresearrangörer väljer att förlägga en övernattning hit. Den siffran kan definitivt öka, liksom för de individuella besökarna.

För att lyckas i sina ambitioner satsar Gekås därför konsekvent sedan flera år tillbaka på att erbjuda mer än bara ett megavaruhus med låga priser. En camping med stugby, ett hotell, outdooraktiviteter, golf, konserter, dans… kompletterar kärnverksamheten. Nyligen utökades ”Sveriges enda shoppinghotell” med en konferenssal för 130 personer i syfte att locka fler företagsgrupper – en målgrupp man gärna vill se växa.

Besvarad kärlek
Som ett bevis på att Gekås kärlek till bussbranschen är besvarad utsågs varuhusets fd koncern-VD Boris Lennerhov tidigare i år till hedersledamot i Sveriges Bussresearrangörer. I motiveringen bakom beslutet lyfter organisationen just att Gekås med kundfokus och fingertoppskänsla avancerat från ett lågprisvaruhus till en destination. Därtill kommer det faktum att det är ”mycket verkstad” i Ullared och att Gekås är duktiga på att kommunicera med branschen:

  • Under senare år har det tagits flera bra initiativ för att förbättra för bussföretagarna, bekräftar Jan Wallberg. Till exempel har vi fått populära Gula Villan, ett andningshål där chaufförerna kan få vila, duscha och äta en bit mat. Vi har också satsat på rikligt med bussplatser med bra placering och ett stort utbud av prisvärda restauranger och kaféer i varuhuset. Allt för att det ska vara enkelt att vara busskund hos Gekås.

Jan Wallberg nämner också den årliga Bussresedagen i Ullared som instiftades hösten 2013, då branschen samlas för att umgås, spåna och inspireras. Med åren har den utvecklats till något av ett branschevent.

Gekås spränger berg
Nyligen har två av infartsvägarna till området förbättrats och för tillfället pågår den största utbyggnaden i Gekås historia. Senast sommaren 2019 beräknas en större butiksyta vara klar för invigning. På kuppen spränger man bort 400 000 ton sten som stod i vägen för expansionsplanerna. Köpkraft (och lite dynamit) försätter onekligen berg.