Gästkrönikör

Detta nummers krönikör Peter Göransson är turistchef i Astrid Lindgrens Vimmerby, en av världens s k ikonstäder. Hur svårt kan egentligen det vara... eller?!

Hej!
Som turistchef i Astrid Lindgrens Vimmerby har jag förmånen att få jobba med ett av Sveriges starkaste varumärken inom svensk besöksnäring. Det händer att jag som en följd av detta får den retoriska frågan – ”Hur svårt kan det vara?” och det är väl en helt befogad fråga, tänker jag. Inte minst med tanke på de goda värden som kopplas till personen Astrid Lindgren, de härliga associationerna och all den positiva uppmärksamhet som författarinnans namn för med sig.

Personvarumärket och platsen
1907 föddes Astrid Lindgren, världens mest älskade barnboksförfattare, på gården Näs som på den tiden låg alldeles i utkanten av Vimmerby. I staden och dess omgivning finns ett flertal av de miljöer som inspirerade till flera av de berättelser som läses av barn och vuxna världen över. Så ni förstår varför Vimmerby, med sin tydliga koppling till Astrid Lindgren, är en väldigt speciell plats. I sällskap med Hans Christian Andersens Odense, Mozarts Wien och Shakespeares Stratford-upon-Avon tillhör Astrid Lindgrens Vimmerby en liten skara städer som går under benämningen Icon Cities, eller Ikonstäder. Alla dessa platser är associerade med starka personliga varumärken som förtjänar sin respekt och med det följer en stor portion ansvar.

I vårt fall är arbetet med varumärket Astrid Lindgren reglerat av ett licensavtal som vi har tecknat med Saltkråkan AB. Genom företaget Saltkråkan AB äger och förvaltar Astrid Lindgrens ättlingar de rättigheter som är associerade med Astrid Lindgren och hennes författarskap. Som en naturlig del i vårt samarbetsavtal stämmer vi bland annat av de texter vi skriver med licensgivaren, innan de går i tryck. Det gäller såklart även denna krönika!

Finns det inga utmaningar?
– ”Astrid Lindgren, Astrid Lindgren… fokuserar ni bara på Astrid Lindgren!?” kan det hända att någon uttrycker. Ibland frustrerar sig någon på de köer som Astrid Lindgrens värld, som en oundviklig konsekvens av sin popularitet, skapar. Det kan också vara en konst att balansera uppmärksamheten mellan de lite mindre, de mellanstora och våra största aktörer när vi kommunicerar våra budskap. Alla är ju lika viktiga i sina respektive roller. Så visst finns det utmaningar, men vilken plats eller destination har inte det?

EN stjärna gör ingen stjärnhimmel
I Astrid Lindgrens Vimmerby finns en av Europas största teaterparker, Astrid Lindgrens värld, som årligen lockar närmare 500 000 besökare. En enorm tillgång, inte bara sett med besöksnäringsglasögon, utan för platsen som helhet. ”Men finns det inte en risk att den starkaste överkuggar alla andra?” är en fråga som ibland dyker upp. Jo, så skulle det kunna vara och därför är det en viktig del av vårt uppdrag att ge alla stjärnor uppmärksamhet. Att vi sedan i vår kommunikation lyfter fram den större ”ledstjärnan” lite extra när vi pratar på nationell och internationell nivå, känns bara självklart. Lika självklart är det att vi i olika kanaler presenterar det breda utbudet av upplevelser som vi kan erbjuda.

Man kan likna det hela vid en sorts symbios, där vi alla är beroende av varandra. Eller som Jocke Johansson, VD på Astrid Lindgrens värld, brukar uttrycka det; ”man blir aldrig starkare än vad man är tillsammans!”. Med denna sanning jobbar vi tillsammans för att utveckla varumärket, branschen och platsen.

Varmt välkomna till Astrid Lindgrens Vimmerby!

Hälsningar

Peter Göransson
Turistchef