EVA RYDBERG – still showing strong!

Prisad clown, krogshoware, dansare, sångerska, musikalartist, skådespelerska på scen och framför kameran, teaterdirektör, revyartist… Multibegåvningen Eva Rydberg har hunnit fylla sjuttio år och har underhållit oss nästan lika länge.

Helsingborgs stolthet växte upp i ett arbetarhem Malmö. Ingen av föräldrarna var inom show business men Eva Rydberg ler stort när hon berättar att hennes far hade en suverän känsla för komik – ”han var verkligen dö’rolig!” – och att hennes mor var en gudabenådad danserska:

När mor gick ut för att dansa blev hon tingad för hela kvällen så snart hon visade sig. Alla killar ville få åtminstone en dans med henne! Hon blev åttioåtta år och var helt klar, otroligt varmhjärtad och energisk ända fram till slutet.

Alltid igång

När vi träffas på anrika Hotell Mollberg i Helsingborg en kulen novemberdag ska Eva Rydberg snart bege sig till Stockholm för att träffa sin tvååriga dotterdotter Astrid. Som av en händelse rör det sig tydligen om en liten spexare av stora mått som gärna apar sig från diverse improviserade podier så snart tillfälle ges…

”Sveriges roligaste sjuttioåring” har annars precis avslutat höstens föreställningar av Carin Mannheimers succépjäs I sista minuten på Helsingborgs stadsteater. Hennes tolkning av rollen som Marianne har fått lysande recensioner och pjäsen fortsätter att spelas i Helsingborg och i Malmö under våren. Samtidigt är Eva Rydberg förstås i full gång med planeringen inför sommarens världspremiär på Fredriksdalsteatern med scenversionen av den kultförklarade brittiska TV-serien Pang i bygget, där hon spelar den överspände hotellägaren Basils (Adde Malmberg) vasstungade fru Sybil. Ett lovande upplägg som redan skapat stora förväntningar hos publiken.

21 glada år som teaterdirektör

En viss rutin har hon ju fått vid det här laget. 2014 blir den tjugoförsta sommaren på Fredriksdal med Eva Rydberg som teaterdirektör och självklar stjärna i ensemblen. När hon tog på sig direktörshatten 1994 hade legendariske Nils Poppe drivit teatern i tjugoåtta år. Trots den uppkomna konkurrensen från andra professionella sommarteatrar håller Fredriksdalsteatern ställningarna som en av Sveriges allra mest besökta friluftsteatrar. För åtskilliga människor är det en självklar tradition att boka in ett skrattlystet besök i Helsingborg varje sommar. Många kommer till Fredriksdal i buss – inte bara från Sverige, utan även från Danmark, Norge och Finland. Bussresearrangörerna står för cirka tio procent av biljettinköpen.

En stab av proffs

I gänget som arbetar året om med Fredriksdalsteatern ingår teaterdirektören själv och tre medarbetare. Under sommaren är det som mest femtiotal anställda och ett sextontal skådespelare som står på scenen. En förhållandevis stor ensemble i jämförelse med andra professionella sommarteatrar men Eva Rydberg gillar att arbeta med lite större uppsättningar och dessutom är det viktigt att alla bärande roller har en ersättare om någon av skådespelarna skulle bli sjuk. Och med bussar inbokade långt i förväg från hela Norden är det inte läge att avblåsa matchen:

  • Nuförtiden, sedan vi fick tak, har har vi inte ställt in en enda föreställning, vare sig på grund av dåligt väder eller av sjukdom. Det gör man bara inte!

Själv har hon (”Peppar, peppar!”) aldrig råkat ut för något värre än en bruten handled och det hindrar inte en Eva Rydberg från att köra föreställningen precis som vanligt – bara möjligen från att avstå från någon volt eller från att gå på händer.

I alla väder

På min undran om det är någon större skillnad på att spela teater inom- och utomhus svarar Eva Rydberg att utomhusteater är lite extra lättsamt – och ytterst väderberoende. Hon förklarar att artisterna måste gilla känslan av att ”vad som helst kan hända” och tycka att det är lika kul att ge järnet i gassande solsken som i hällregn och blåst – kväll efter kväll.

Förr i tiden körde vi dubbla föreställningar vissa dagar men det har vi slutat med. Det är för slitsamt, helt enkelt, och solen ”tar” mer nu för tiden än vad den gjorde förr.

Lustfylld jakt på nya pjäser

Framförhållningen för teaterdirektör Rydberg och kompani ligger på ungefär tre år. Pjäserna kommer till Eva Rydberg genom tips… eller så letar hon upp dem själv. Hon beklagar att hon tyvärr inte har så mycket tid för eget rekande som hon skulle önska men kommande vår har hon i alla fall som ambition att komma iväg till London för lite inspiration:

Det viktigaste för mig när jag väljer pjäs är att den är bra! Att den får folk att skratta. Om man sätter upp en klassisk gammal pjäs, vilket jag ju gjort vid flera tillfällen, är det jätteviktigt att manuset anpassas till vår tid. Skämten, språket, referenserna… allt måste stämma för dagens publik, annars faller det platt som en pannkaka.

Nya tiders krav

Skiljer sig annars förutsättningarna åt för att sätta upp ett sommarlustspel år 2014 jämfört med 1994, då Eva tog över stafettpinnen efter Nils Poppe? undrar jag.

Det fungerar inte längre att ge pjäs utan ett gäng kända ansikten som dragare, svarar Eva Rydberg. Men givet de lite speciella förhållandena som gäller för just sommarteater, som jag tidigare nämnde, så är det viktigt att stjärnorna inte bara är ”kändisar”, utan också erfarna yrkesmänniskor. Verkliga artister som förtjänat sin position genom hårt arbete – utan att för den skull vara några divor. Bakom scenen på Fredriksdal finns inga individuella loger. Det är ”killarna för sig och tjejerna för sig” som gäller – that’s it! Det brukar bli ett härligt gäng med en fantastisk sammanhållning.

Plats för många

Komfort, teknik och standard är också viktigare idag än vad det var förr, menar Eva Rydberg. Både bakom och framför scenen. Och så måste man förstås göra ordentligt med PR i rätt kanaler för att sticka ut i mediebruset.

Inträdet till Fredriksdalteatern är lägst bland de etablerade sommarteatrarna och det är helt medvetet. Jag vill verkligen att så många som möjligt ska ha råd att komma till oss. I gengäld erbjuder vi mer än tusen sittplatser och spelar ett drygt femtiotal föreställningar per sommar. Det möjliggör ju en del livsnödvändiga investeringar.

Mamma Eva

Båda Eva Rydbergs barn (Birgitta Rydberg, 33 år och Kalle Rydberg, 39 år) är etablerade artister och har arbetat tillsammans med henne i otaliga projekt genom åren, inte minst på Fredriksdal.

Jag har förmånen att kunna arbeta med mina barn på sommaren. Det är ju min enda chans att kunna umgås med dem alls under den tiden på året! ”Cirkus Fredriksdal” pågår ju varje sommar, under fyra intensiva månader. De timmar jag inte står på scenen ägnar jag åt att förbereda mig och åt att hålla mig i form för att orka med allt. Då är det guld värt att få ha sina barn omkring sig i ensemblen. Dessutom är de duktiga yrkesmänniskor och ett stort stöd i tillvaron, båda två.

 

I sommarens föreställning, Pang i bygget, spelar Kalle Rydberg rollen som den välmenande men måttligt begåvade spanske kyparen Manuel och Birgitta Rydberg syns som hotellets förnuftiga alltiallo Polly. Teaterdirektörens svärson, Robert Rydberg, återfinns också i en roll.

Hjärtat på Hillesgården

Just att umgås med barn och barnbarn är vad Eva Rydberg prioriterar när hon inte uppträder. Andra tidsfördriv som till exempel sociala medier ger hon inte mycket för. Någon twittrare lär hon aldrig bli.

När ska jag ha tid med det?! Alla dessa människor som inte ens kan äta en måltid utan att fotografera den och lägga ut den på Facebook. Nej, det är inget för mig.

Istället är hon djupt engagerad i Hillesgården nära Östra Ljungby, en bit utanför Helsingborg. En oas på landet som erbjuder stöd och omtanke till medmänniskor som har det svårt på olika sätt. Allt överskott från gårdens kurs- och konferensverksamhet, artistuppträdanden, butiker, restaurang, behandlingar och annat går till olika former av hjälpverksamhet.

På Hillesgården pratar man inte bara om att vara social och hjälpsam – man är Det är ett fantastiskt ställe att besöka, säger Eva Rydberg entusiastiskt.
– Jag vistas där så mycket som möjligt när jag är spelledig, ofta flera gånger i veckan. Mest hjälper jag till i köket och serverar men har också satt upp revyer och tagit dit kända föreläsare och artister. Besöker man Hillesgården en söndag i maj finns det stor chans att man blir serverad av mig i våffelkaféet!