De starkaste resetrenderna 2018

Franska kedjan Accor Hotels har trendspanat och sammanställt de viktigaste resetrenderna 2018. Chattrobotar, smarta hotellrum och bleasure travelling... Här är deras sju heta trender för reseåret:

Bleasure travelling

I takt med att gränsen mellan yrkesliv och privatliv blir suddigare har också affärsresenären förändrats. Det så kallade ”bleasure”-resandet – business and leisure – är på stark framfart. Bleasure-resenären blandar nytta med nöje och vill få ut så mycket som möjligt av tjänsteresan, även utanför mötesrummet.

Avslappnad lyx

Dagens lyxkonsument har samma ekonomiska möjligheter som sina föregångare, men använder dem på erfarenheter snarare än på saker. Istället för guld, marmor och stränga klädkoder stavas den nya lyxen avslappnat boende. Själva lyxen tar sig uttryck genom exklusivt anpassade aktiviteter och upplevelser.

Skräddarsydda tjänster

I dagens konkurrensutsatta besöksnäring är det viktigt för hotellen att kunna ge sina gäster en personanpassad vistelse. Accor Hotels förutser en ökad användning av plattformar som CRS, mobilappar och lojalitetsprogram som hjälper hotellen att rikta personliga erbjudanden direkt till sina gäster.   

Schysst och hållbart

I takt med att The Millennials blir äldre och köpkraftigare ökar betydelsen av hållbara erbjudanden från besöksnäringen. Dagens resenärer vill lämna ett minimalt avtryck på miljön. De förväntar sig att hotellet driver en hållbar verksamhet och ser gärna att de är engagerade i sociala- och miljöprojekt lokalt.

Chattrobotar

Restauranger. Barer. Shopping. De flesta städer är fulla av skoj som få turister någonsin hör talas om eller ser skymten av. Med hjälp av automatiserade snabbmeddelanden, s k chatbots, kan resenären få hjälp med att planera sin resa. Ju mer man använder tjänsten, desto bättre kan förslagen anpassas.

Smarta hotellrum

Vad sägs om hotellrum som på egen hand anpassar sig efter dig? Tänk en surfplatta som justerar ljus och musik, öppnar och stänger gardiner, höjer och sänker ryggstöd samt styr teleutrustning. Med hjälp av LED-belysning, rörelsedetektorer och digitala hjälpmedel som läser av dina kroppsfunktioner, kan hotellrummet låta, kännas och lukta just för dig…

Lokala tjänster

På många hotell samlas människor för att äta middag eller ta en drink, även dem som inte själva bor på hotellet. På AccorHotels tror man att hotellet har potential för att bli en tydligare mittpunkt i lokalsamhället, även för lokala företag och tjänster, och att 2018 kan vara startskottet för en sådan utveckling.